lördag 4 maj 2013

Grelsbacka

Varför Grelsbacka, kan man ju undra. Vad är det? Var är det?

Jag bor i ett stort, vitt hus, tio mil norr om Östersund i en rätt så liten ort vid namn Strömsund. Jämtland, Norrland, Sverige. Vårt hus har gamla anor, själva grunden är ett trähus vars ålder är okänt och sedan är det år 1927 utbyggt av en välbärgad herre, som ägde ett elbolag här i Strömsund. Vi äger nu detta hus av en ren slump, 1993 var mina föräldrar ute efter ett hus i Strömsund och de behövde ett stort - de var över sju personer (jag fanns ej då) som skulle få plats någonstans. De ramlade då över detta hus och slog till direkt. Med en boyta på runt 340 kvadratmeter plus vind och källare kändes som en ren dröm och de skulle få gott om utrymme att samsas på. Så blev det alltså och nu, 20 år senare, bor vi fortfarande i samma hus, dock inte riktigt lika många som vi var då..

Vi har valt att behålla den härliga stämning som omger huset, så de flesta av våra möbler är köpta på antingen loppisar, aktioner eller ärvda. Det är långt ifrån perfekt, fasaden har många skador, men i alla fall jag trivs himla bra i mitt stora, mysiga och icke-perfekta hus.

Det har dock hänt lite saker sedan 1927. Huset hade en betydligt större tomt och flera nya hus har ploppat upp runt om. Men, vi har fortfarande en stor tomt med mycket utrymme för spring-sugna barn eller odlingsintresserade mödrar, med bland annat äppelträd, olika sorters vinbärsbuskar, körsbärsträd och smultron i slänten. Mer om gården i ett annat inlägg!



Det finns tre spisar av olika det slag, plus en vedspis. Här är "öppenspisen" i ett av vardagsrummen..


Någon gång om året dukar vi upp framför öppenspisen..

När det är jul, nyår eller annat högtid är det bara att bära fram det stora matsalsbordet och vips får vi plats med väldigt många. 

Här står jag, där matsalsbordet fanns ovan..
En annan del av huset, jag igen, nu i sittande position..
Sittande, igen..

I vår källare, finns det en riktig liten guldgruva. Förutom en kanin, finns där också en vedeldad ugn som ibland tänds för att få grädda de mest ljuvliga pizzorna som Strömsund skådat.


En del av mitt rum, som det ser ut när man är på väg in till rummet.. 
Det var lite om huset det. I ett annat inlägg ska ni få se på gården, samt huset utifrån sett. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar