lördag 4 maj 2013

Varför Jul?

Det har alltid funnits någonting över jule-tider som känts närmast magiskt. Snövita täcken som lyser upp de korta dagarna, gnistrande ljus som tindrar i fönsterna och den mysiga värmen som man slås av när man kall och blöt efter en snöig promenad äntligen kommer in i huset igen.

Jag har alltid fascinerats av gamla tider. Ett tag läste jag uteslutande historiska romaner och så fort jag kom hem från skolan slängde jag iväg skolkläderna och klädde mig i underkjol, strumpbyxor, klänning och förkläde. För många förknippas julen med äldre tider - tänk bara på en julfilm, hur ser det ut då? Mysigt, varmt ljus och en ålderdomlig inredning.

Julen blev alltså ett självklart val för att bli min absoluta favorithögtid. Jag är inte alls kristen, så för mig firas julen utan närmare religiös eftertanke, men med djupt engagemang med betoning på julstämningen. Ja, nog ska julen 2013 bli helt underbar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar