lördag 4 maj 2013

Julstämning i Maj

Det är lite svårt att dra igång här känner jag; julen känns så avlägsen. Jag kommer dock att hoppa in lite då och då och skriva, när julandan faller på.

Häromdagarna har julstämningen legat på topp! Det hela började med att jag hittade en halv flaska glögg som jag började smutta på,  rykande varm med russin i. Sen åkte jag och handlade, vilket ledde till att en ask med pepparkakor slank med i vagnen, samt en "korv" Felix Risgröt. Jag brukar laga risgrynsgröten själv, men jag kände mig lat och ville testa den köpta.

Frukosten morgonen därpå laddade jag upp inför ett nationellaprov, uppsatsdelen i engelska, med en rejäl skål risgrynsgröt med kanel, socker och mjölk. Testade även att ha lite olika sorters sylt på, bland annat jordgubbssylt och hjortronsylt. Klassikern kanel och socker gick däremot segrande ur tävlingen..
Behöver jag säga att jag skrev full pott på uppsatsen? Nej! Inte så konstigt det, efter en sådan superfrukost..

Jag hade en halv "korv" risgrynsgröt kvar, men kände att jag ville göra något särskilt med den. Det hemmagjorda vann nämligen smaktävlingen med hästlängder, den köpta kändes för söt. Då hittade jag ett halvt paket saffran i skafferiet, vilket jag värmde i lite mjölk och sedan blandade ned i gröten tillsammans med ett knappt kryddmått vaniljpulver. Jag lät det dra över natten och tjoff hade jag morgonen därpå världens godaste gröt. Det var verkligen helt gudomligt gott! Serverade med russin, mjölk och lite honung till. Åh. Det var så gott, att jag idag köpte mera gröt och saffran.. Ska sätta igång en sats ikväll.

Julstämning kan för mig komma närsomhelst. Verkligen! Det kan vara för att jag känner doften av kanel, för att jag ser en gran som skulle passa perfekt som julgran eller bara för att jag ser något rött. Ibland kan den komma utan anledning också, pang poff, vilket det gjorde i jul-i härunder...
Hemmagjord risgrynsgröt, här i jul-i tillsammans med tunnbröd, smör, skinka och senap.

Köpt risgrynsgröt, pepparkaka och i bakgrunden skymtar ett flatbröd med skinka och senap.. "Pålägget" på gröten kom på sedan.
Den godaste gröten i VÄRLDEN!

Jisses. Längtar till jag kan hugga in på nästa portion! En höjdare att doppa pepparkakor i, dessutom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar